Lompat ke konten Lompat ke sidebar Lompat ke footer

3 Jenis Pergaulan - Media Dakwah Islami

Pergaulan
Jenis Pergaulan

  Salam sejahtera semua. Semoga semua berada dalam keadaan sihat sejahtera unggulan. Bersyukur kita karena masih diberi peluang untuk hidup dimuka bumi yang indah ini.. Kali ini saya akan memposting tentang 3 Jenis Pergaulan

Search Keyword: jenis pergaulan bebas, jenis pergaulan berdasarkan pelakunya, sebutkan dan rinci jenis pergaulan berdasarkan pelakunya, sebutkan dua jenis pergaulan, jenis pergaulan remaja, jenis jenis pergaulan, jenis-jenis pergaulan ada dua macam sebutkan, jenis jenis pergaulan bebas penyebab dan cara mengatasinya, sebutkan jenis jenis pergaulan bebas, macam macam adab pergaulan.

Dari segi pergaulan seseorang hamba dengan hamba yang lain, ia terbahagi kepada 3 keadaan :

PERTAMA

Laksana malaikat yang mulia, suka berbuat baik kepada orang lain iaitu seseorang yang berusaha menunaikan hajat orang lain dengan cara penuh kasih sayang dan lemah lembut dan sentiasa melakukan perbuatan yang dapat mengembirakan hati mereka.

KEDUA

Laksana binatang dan benda keras iaitu seseorang yang tidak memberi kebaikan kepada orang lain dan tidak pula menolak barang-barang yang menyakiti mereka.

KETIGA

Laksana kalajengking, ular dan binatang buas iaitu seseorang yang tidak mengharapkan kebaikannya dan dijauhi kejahatannya.

Oleh karena itu, jika Anda tidak mampu mencapai derajat malaikat maka janganlah Anda menjadi lebih rendah dari darjat bintang dan benda keras iaitu turun ke darjat kala jengking, ular dan binatang buas yang suka menyakitkan orang lain . Jadi jika kalau engkau redha bagi dirimu sendiri untuk berada di bawah daripada darjat "A'la llliyyin" ( darjat yang paling tinggi daripada yang tinggi ) maka janganlah engkau redha dirimu dengan darajat "Asfala safilin" ( darajat yang lebih rendah daripada yang rendah ) dan jika kalau engkau tidak mampu melakukan perkara yang menguntungkan maka janganlah kamu melakukan perkara yang akan merugikan.

Posting Komentar untuk "3 Jenis Pergaulan - Media Dakwah Islami"