Lompat ke konten Lompat ke sidebar Lompat ke footer

Taubat Nasuha Seorang Ahli Maksiat

Taubat Nasuha
Taubat Nasuha
  Diriwayatkan oleh Ka'ab al-Ahbar ra bahawa dalam kalangan Bani Israel dahulu, ada seorang lelaki yang kerap melakukan kemungkaran.

Ka'ab ialah seorang tabiin yang sangat alim tentang kitab Taurat dan al-Quran. Walaupun baru memeluk Islam pada zaman pimpinan Umar al-Khattab ra, namun Umar ra sangat menyenanginya karena masalah-perkara yang diucapakan dia selari dengan Islam.1

Menurut cerita Ka'ab, pada suatu hari lelaki itu turun ke dalam sungai untuk mandi. Tiba-tiba dia mendengar suara yang mengatakan kepadanya, "Hai polan! Apakah kamu tidak merasa malu? Bilakah kamu akan bertaubat kepada Allah?"

Mendengar suara teguran dari sungai itu, dia berasa sangat gelisah dan terus berazam untuk meninggalkan perbuatan kejinya itu. Dia berazam untuk bertaubat dengan taubat nasuha serta meninggalkan perbuatan dosa yang telah dilakukan. Beliau lantas melarikan diri ke sebuah gunung yang didiami oleh 12 orang ahli ibadah yang taat kepada Allah SWT. Dia mengambil keputusan untuk menyertai mereka dalam ibadah.

Search Keyword: niat sholat taubat nasuha, sholat taubat nasuha, taubat nasuha artinya, cara taubat nasuha, doa taubat nasuha, doa sholat taubat nasuha zina, niat taubat nasuha, taubat nasuha adalah, taubat nasuha artinya bertobat dengan, taubat nasuha artinya bertaubat dengan, apa itu taubat nasuha, apa pengertian taubat nasuha.

Musim kemarau yang panjang menimpa tempat mereka, menyebabkan mereka terpaksa mengambil keputusan untuk mencari tempat ciri di bawah pergunungan itu. Tanpa disedari rupa-rupanya mereka telah sampai ke tempat lelaki itu ditegur karena melakukan dosa. oleh karena bimbang pengalaman itu berulang kembali, di minta sahabat-sahabatnya agar meneruskan perjalanan mereka tanpanya.

Mereka bertanya, "Mengapa?" Dia menjawab, "Aku malu untuk ke sama karena di situ ada seseorang yang mendedahkan tentang keaiban diriku sendiri sehingga aku menjadi malu dan bimbang jika dia melihatku sekali lagi."

Mereka akur tinggal di situ tanpa lelaki itu. Apabila berada di sungai tersebut kedengaranlah satu suara bertanya, "Kemana perginya temanmu? apakah yang sedang dilakukan olehnya?" Jawab ahli-ahli ibadat itu, "Dia menyangka di sini ada orang yang akan menyebutkan-nyebut tentang kesalahannya yang menyebabkan rasa malu lalu dia tidak menyertai kami."

"Subhanallah! Sekirannya salah satu dari kalian memarahi anaknya sendiri atau salah seorang daripada keluarganya, lalu individu itu meminta ampun kepadanya, tentulah dia dimaafkan. Sekarang ketahuilah oleh kamu semua bahwa kawanmu itu telah bertaubat daripada dosanya. Oleh sebab itu, pergilah kalian dia dan khabarkan tentang masalah ini. Selepas ini kalian hendaklah beribadah kepada Allah di tepianku (sungai) ini."

Mendengar penjelasan yang disampaikan oleh suara dari sungai, mereka lantas menyampaikan perkara tersebut kepada sahabat mereka. Lalu lelaki yang sebelumnya melakukan maksiat di kawasan itu kini berubah. Mereka terus berada di tepi sungai itu untuk beribadah dalam satu waktu.

Setelah berlalu satu jangka masa, lelaki tersebut meninggal dunia. Suara itu sekali lagi memanggil-memanggil ahli-ahli ibadat yang lain untuk memandikan jenazah lelaki itu dengan air sungai itu.

Dia meminta agar dikebumikan dekat sungai itu agar kelak dia berdekatan dengan sungai tersebut.

Mereka melakukan sebagaimana yang diminta. Selepas mengebumikan mereka rasa sedih yang teramat sangat lalu mereka menangis hingga keesokan harinya.

Allah SWT dengan rahmat-Nya telah menumbuhkan dua belas batang pokok sarwah yang berdekatan dengan kubur lelaki itu. Melihat tumbuhnya pokok-pokok yang berdekatan dengan kuburnya, maka mereka mendirikan tempat ibadah yang berhampiran dengan kawasan itu. Akhirnya mereka telah menetap di situ hingga individu yang terakhir dalam kumpulan itu meninggal dunia. Setiap dari mereka dikebumikan berhampiran dengan sahabat-sahabat mereka.

Ka'ab berkata, "Apabila makam itu sering dikunjungi untuk tujuan ibadah, akhirnya Bani Israel telah melakukan haji di tempat itu juga." 2

Hikmah dan Pengajaran:

• Taubat dari dosa-dosa yang telah dilakukan adalah suatu hal yang diwajibkan .

• Haram mendedahkan dosa kepada orang lain.

• Taubat yang benar dan taubat yang dilakukan dengan bersungguh-sungguh akan menyebabkan keampunan dosa dan memperoleh husnul khatimah.

•Kita dituntut supaya mencari teman-teman yang soleh atau solehah .

•Syariah orang sebelum kita berbeza daripada kita sehingga mereka membenarkan mengasingkan diri untuk tujukkan ibadah. Sedangkan kita tidak diperbolehkan melakukan demikian.

• Orang Yahudi adalah golongan yang dimurkai Allah karena mengada-adakan perkara yang dilarang oleh Allah SWT karena mengada-adakan perkara yang dilarang oleh Allah SWT seperti melakukkan haji di tempat perkuburan orang soleh.

Posting Komentar untuk "Taubat Nasuha Seorang Ahli Maksiat"